Ken je ze ook binnen jouw klantenkring? Het zijn klanten of prospects die nooit tot je vriendengroep zouden behoren. Je zou hen eigenlijk het liefst ontlopen. Ze zijn anders dan anders, behoorlijk merkwaardig en vinden zichzelf geweldig. Ze vragen nooit naar jou, maar praten alleen maar over zichzelf. Hoe moet je daar nou mee omgaan?

1. Geef oprechte aandacht
Leef je in. Bereid je goed voor voordat je met hem of haar in gesprek gaat. Bezoek de website, kijk wat voor soort bedrijf het is, op welke manier zij communiceren, wat hun toegevoegde waarde is en waar jouw arrogante klant zich nog meer mee bezighoudt. Doe er vervolgens alles aan om deze persoon oprechte aandacht te geven tijdens een persoonlijk gesprek. Het zal enorm gewaardeerd worden!

2. Behandel hem of haar met respect
Waarom zou het jou iets uitmaken hoe een arrogante klant eruit ziet of hoe je aangekeken wordt? Misschien praat hij wel met een aardappel in zijn keel. Gewoon niets laten merken, respectvol blijven en hem of haar volledig in de watten leggen.

3. Voer gesprekken met energie en passie
Ga niet verslappen als je geen energie terugkrijgt. Met jouw energie kun jij immers deze arrogante klant overtuigen. Wees altijd gepassioneerd over datgene wat je aanbiedt. Geloof ook hier dat je de order gaat pakken!

4. Kies voor een persoonlijke aanpak
Deze klant sturen we geen offerte per WhatsApp. We gaan er langs omdat dat veel persoonlijker is. Komen er dan vragen dan kunnen we daar gelijk een goed antwoord op geven. Natuurlijk hebben we allerlei persoonlijke wensen uitgebreid in de offerte beschreven.

STOP!

Voel je al aankomen waar dit, klein beetje sarcastische, bericht naar toe gaat?

Ik wilde eens benadrukken dat ook arrogante klanten jouw rekeningen betalen. Dat wordt helaas weleens vergeten. Verkopen is topsport! Alleen is het verschil dat je in de sport jouw favorieten makkelijker kunt selecteren.  In een salesjob zal je met iedereen moeten kunnen schakelen en je op elk moment aan moeten passen. Eens?

Er zijn helaas ook accountmanagers die geen oprechte aandacht geven en niet elke klant of prospect met respect behandelen. Zij stoppen als het target behaald is, leunen achterover daar waar het kan en denken dat verkopen het doen is van een digitale offerte. Weet je hoe ik dat noem?

Arrogante klanten!

Gezocht
Energieke accountmanagers, met of zonder baard, die elke klant altijd koning of koningin laten zijn. 

  • Share